Datasikkerhet: – Å ta vare på de ansatte er å beskytte bedriften

Sikkerhetstruslene blir flere. Og de blir vanskeligere å sikre seg mot. Ofte er det de ansatte som står i første linje. 

En melding tikker inn på telefonen, om en pakke som har blitt stanset i tollen – og du må bare fylle inn litt informasjon, så kommer den til postkassen din. En annen er tilsynelatende fra en Altinn, som ber deg logge på for å fikse et eller annet, bare følg lenken. På e-post ber «sjefen din» deg plutselig kjøpe Apple-gavekort. På Facebook får du en litt merkelig melding fra en gammel bekjent. Og der, der ringer det igjen fra det utenlandske nummeret. 

– Kriminelle er hele tiden på jakt etter nye måter å lure folk på. Det er viktig å være kritisk, særlig når noen ber deg logge inn eller dele personinformasjon. Sannsynligheten er stor for at det er et svindelforsøk, sier André Spantell, sikkerhetssjef i Telia.

Bare i tredje kvartal stanset Telia nesten 6 millioner svindelforsøk over mobilnettet. Og dét var en kraftig nedgang fra kvartalet før, der 9 millioner svindlere ble stoppet før de nådde abonnentene.

Som ansvarlig for sikkerheten i en bedrift, er det naturlig å tenke at svindelforsøk på SMS er småtteri å regne. Å klikke på en feil lenke kan likevel få store konsekvenser, og ikke bare for den ansatte. Det er ikke uvanlig at hackere, gjennom å få tilgang til sensitiv informasjon på ansattes mobile enheter, kan benytte informasjonen til å komme seg videre inn i bedriftens systemer.

TA FORHOLDSREGLER: André Spantell, sikkerhetssjef i Telia, forteller at det er viktig å være kritisk, særlig når noen ber deg logge inn eller dele personinformasjon.

Å ta vare på de ansatte er å beskytte bedriften. Sørg for at alle medarbeiderne vet nok om digital sikkerhet og cybertrusler, og forsøk å gjøre det enklest mulig for dem å ta forholdsregler.

André Spantell, sikkerhetssjef i Telia.

Han erkjenner at det kan være vanskeligere enn det høres ut til, og at han og Telia gjør sitt beste i å være der for kundene og gjøre jobben med å sikre bedriften og de ansatte lettere. 

IT-sikkerhet har gått fra å være noe folka på IT-avdelingen tok seg av, til å bli altomfattende og absolutt alles ansvar. 

– Med dagens sofistikerte angrep, er det helt avgjørende å kunne se helheten i sikkerhetsbildet – hvordan spiller tjenestene sammen? Hva er det svakeste leddet? Det hjelper lite om du har sikkerhetsløsninger på de ansattes datamaskiner, hvis du ikke også sikrer de mobile enhetene, forklarer Spantell.

Hacking er blitt en enorm industri. Nye anslag fra Verdens økonomiske forum viser at cyberkriminalitet er klodens tredje største økonomi, kun slått av USA og Kina. En stor del av dette er kjøp og salg av såkalt ransomware, løsepengevirus

600 IT-eksperter til rådighet

Når angrepene kommer fra mange hold, må beskyttelsen ha en helhetlig tilnærming. Det er ofte en utfordring, siden mange bedrifter har flere ulike leverandører. En god totalløsning dekker alt fra infrastruktur, skytjenester og wifi til mobiltelefoner og e-post. Og den tar for seg alle de fem kjernefunksjonene innen cybersikkerhet; Identify, Protect, Detect, Respond og Recover. Det handler altså om å identifisere svakheter, legge på funksjoner som beskytter systemet, oppdage sikkerhetstrusler, reagere hvis man blir angrepet, og få systemet opp og gå igjen etter et angrep. 

– Vi ser at sikkerhet begynner å bli en så stor og bred utfordring, at de fleste bedrifter sliter med å holde seg oppdatert. Det er noe av grunnen til at vi i Telia nå tilbyr helhetlige sikkerhetstjenester til våre kunder, slik at de kan føle seg tryggere.

Tom Meier, salgsdirektør i Telia.

Telia leverer nett og mobil til kundene, men også datakomtjenester og IT. Sammen med kunden kan derfor Telias eksperter gjøre en vurdering av bedriftens sikkerhet fra ende til ende. Slik kan riktige og effektive tiltak kan settes i gang.

SIKKERHET ER EN STOR UTFORDRING: Salgsdirektør i Telia, Tom Meier, forteller at mange bedrifter sliter med å holde seg oppdatert.

– Vi har en omfattende portefølje av verktøy, som VPN for de som jobber hjemmefra, sikring mot skadelige nettsider på både mobiltelefon og desktop, sikring mot phishing og skadelige lenker på epost, og en rekke sikkerhetstjenester for de som benytter seg av skytjenestene våre, sier Meier. 

Men den største utfordringen er ikke nødvendigvis å få på plass sikkerhetstjenester og verktøy, men å ikke ha kompetansen som trengs for å håndtere trusler og hendelser.

– Derfor er kanskje det aller viktigste vi kan bidra med 600 konsulenter som er sikkerhetseksperter, og som står klare til å bistå kundene våre.

Telias råd for å unngå svindel



•    Vær varsom med åpne nettverk og hva du deler når du er der
•    Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg
•    Ikke klikk på lenker du har mottatt fra ukjente nummer
•    Ikke last ned apper fra andre steder enn Google Play og App Store
•    Oppgi aldri BankID-passordet ditt til noen, selv ikke politiet
•    Vær kritisk – husk at ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger
•    Bruk et passordhvelv som både genererer kompliserte passord og lagrer dem trygt
•    Bruk alltid tofaktorautentisering der det er mulig
•    Benytt deg av en trygghetstjeneste, som for eksempel Telia Trygg

 

 

Var denne siden nyttig?